Thursday 7 November 2013

SLE

Cadangan pemakanan untuk pesakit-pesakit Lupus
Makan asparagus, telur, bawang putih & bawang; makanan ini mengandungi sulfur yang diperlukan untuk pembaikan dan pembinaan semula tulang, rawan dan tisu penghubung dan membantu penyerapan kalsium. Termasuk beras, ikan, sayur-sayuran berdaun hijau, -asid buah-buahan segar, oatmeal dan bijirin. Makan nenas segar, kerana ia mengandungi bromelain untuk mengurangkan keradangan. Makan beberapa bentuk serat setiap hari.
Tidak mengambil susu, hasil tenusu atau daging merah. Elakkan kafein, buah-buahan citrus, paprika, garam, tembakau dan gula. Elakkan sayur-sayuran nightshade, contohnya lada, terung, tomato, yang boleh menyumbang kepada keradangan. Elakkan alfalfa.
Cadangan-cadangan am
Dapatkan banyak rehat dan senaman sederhana yang kerap. Elakkan cahaya matahari yang kuat, dan menggunakan perlindungan daripada matahari. Jangan gunakan pil kawalan kelahiran, kerana ia boleh menyebabkan lupus ke suar.
Penggunaan tambahan Estrogens oleh perempuan sahaja yang berlebihan meningkatkan risiko mereka menghidap Systemic Lupus Erythematosus (SLE).
Jika anda menikmati artikel ini dan ingin melanggan newsletter saya dan menerima maklumat mengenai anda berada keadaan kesihatan anda kemudian Lawati website saya untuk melanggan.

No comments:

Post a Comment